понеділок, 2 лютого 2015 р.


Перший урок
на тему:
«Україна – єдина країна»

Підготувала:
класовод 1-Б класу
Чортківської ЗОШ
І-ІІІ ступенів №6
Бурдяк Ірина Романівна
Тема: Україна – єдина країна.
Мета : сприяти формуванню національної самосвідомості школярів;
розширювати і поглиблювати поняття громадянськості;
закріплювати знання про державну символіку;
розвивати прагнення бути свідомими громадянами України,
її патріотами; розвивати мовлення, уяву; виховувати любов до
рідного краю, української мови, повагу до народу.
Обладнання: карта України, державні символи України, відеоролик
 « Мальовнича Україна», презентація відповідно до тематики уроку , набір предметних малюнків: кущ калини, гніздо, лелека, верба, соловейко, вишитий рушник, хліб.
ХІД УРОКУ
Слайд 1
І. Організація класу.
Слайд 2
Учитель. Добрий день, мої любі діти!
Я щаслива зустріти вас.
Хай вам радісно сонечко світить
Й будем вчитися… В добрий час!
-          Здавна в Україні було традицією зустрічати дорогих серцю людей хлібом на вишитому рушнику. Саме тому на моєму столі лежить хліб – ним я зустрічаю вас – дорогих моєму серцю діток – моїх учнів. Давайте знайомитись! Мене звати Ірина Романівна. Я ваша перша вчителька. Щоб краще з кожним із вас познайомитись мені і вашим однокласникам та для того, щоб перевірити  чи всі із вас присутні на нашому першому з вами уроці, я зачитаю ваші прізвища та імена. Ви тихенько встаєте із-за парт, як почуєте своє прізвище і так само тихесенько сідаєте на своє місце. Домовились? Тоді починаємо.
(Зачитую список діток).
-         Усі присутні! Отже, ми можемо розпочинати наш урок.
Любі першокласники! Зовсім недавно ви ще були дошкільнятами, а сьогодні ви стали учнями нашої школи. Від нині – члени великої і дружної шкільної родини Чортківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №6. Перед вами відкриваються двері у чудову і неосяжну країну Знань. Знову вересень покликав усіх дітей України за шкільні парти, щоб здобувати знання, вчитися мудрості життя.
Слайд 3
 Щиро дзвоник шкільний співає,
Закінчилася літня гра.
Світлий вересень всіх зустрічає –
Нам до школи йти пора.
_____________________________
В школу хочеться кожній дитині,
Радо друзів спішать зустрічать.
І лунають дзвінки в Україні,
Веселково, щасливо дзвенять.
______________________________
Зайчик сонячний в класі стрибає,
Незабаром почнеться урок.
Школа щиро дітей зустрічає –
У науку ми робимо крок.
_______________________________
І для всіх перше вересня – свято!
Всі до школи ідуть без вагань,
Це дитинства країна крилата,
Що дає дітям море знань!
_________________________________
ІІ.Актуалізація опорних знань.
Гра – вправа «Закінчи речення».
Наша країна називається…
Столиця України – місто…
Слайд 4
          Багато держав є, людей, різних мов,
          Та кожному мила одна лиш, єдина,
          Найкраща з усіх, - то є рідна країна,
           Мені ж наймиліша моя Україна.
_______________________________________
 Моя Батьківщина – це вишеньки цвіт
І верби над ставом, й калина.
Моя Батьківщина – це мрії політ,
Це рідна моя Україна!
_____________________________________
Моя Батьківщина – це наша сім’я,
Затишний садочок і хата.
Це мама, татусь, бабця, дідо і я,
Всі рідні і друзів багато.
___________________________________
Моя Батьківщина – це злагода й мир,
Та небо бездонне й чудове.
Це пісня чарівна, що лине до зір,
Й дитинство моє світанкове.
____________________________________
Моя Батьківщина – ліси і поля.
Від них в нас і радість, і сила.
Це та найсвятіша і рідна земля,
Що кожного з нас народила.
____________________________________
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
Слайд 5
- Діти, ми народились і живемо на цій чудовій землі, тут народились і жили наші прадіди, тут живуть наші батьки. Любов до нашої Батьківщини починається з любові до колискової пісні , до стежини по якій ви ходили до школи. - Наша Батьківщина – Україна. (Показує на карті). Знаходиться вона у центрі Європи. З півдня Україну омивають два моря: Чорне і Азовське. Найбільші міста: Київ, Харків, Донецьк, Дніпропетровськ.
- А як називається столиця нашої Батьківщини? (Відповіді дітей).
Слайд 6
- Київ – древнє і славне місто, героїчне своєю трудовою і бойовою славою. На Дніпровських кручах є Києво – Печерська лавра Слайд 7, Володимирський Слайд 8, Андріївський Слайд 9, Софіївський Слайд 10, Михайлівський золотоверхий собори Слайд 11, багато монастирів.
Слайд 12
- Гарний наш рідний край, бо має і високі гори, вкриті зеленими лісами, і бистрі ріки, і урожайні поля, і заквітчані луги, і все , чого бажає наша душа.
- Коли ми говоримо про нашу державу,  ми не можемо не згадати про її столицю – місто Київ.
           Київ – місто історичне, йому уже багато літ!
           А воно красиве, вічне, серед зелені і квіт.
           Київ – серце України, і найкраще місто в світі,
           Хоч пройшов усякі зміни, - гарний все – в зимі чи в літі.

- Природа України дуже мальовнича, є гори Карпати. На її території налічується близько 70 тисяч великих та малих річок. Найбільші ріки: Дніпро, Буг, Дністер, Десна. Є мішані і листяні ліси, широкі степи, цілющі джерела, чисті озера. Але найбільше багатство – це родючий чорнозем, на якому вирощують хліб, злакові та технічні культури, овочі та фрукти. А ще в Україні видобувають різні корисні копалини: вугілля, газ, нафту, торф, бурштин, золото, залізну руду, мармур. Природа нашої Батьківщини надзвичайна, вона красива і просто казкова. Давайте подивимось відео з зображенням природи нашого краю.
 (Перегляд відеоролика).
Слайд 13
Я люблю кожну квіточку в полі
І струмок, що до річки біжить.
І високі, до неба, тополі,
Й чисту-чисту небесну блакить.
_____________________________
І у синьому небі лелеки,
Й журавлину осінню печаль.
Й споришеві стежки, що далеко
Розійшлись по землі в синю даль.
______________________________
У маленькі свої долоньки
Я промінчики сонця ловлю.
Україну мою, рідну неньку,
Я усім своїм серцем люблю…
Фізкультхвилинка.
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться,
За щасливий день вчорашній,
І до сонця потягніться,
В різні боки нахиліться.
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте.
І за парти тихо сядьте.
Учитель. Український народ має милозвучну, солов’їну рідну українську мову. Вона має статус державної і є обов’язковою для вивчення. Адже кожна людина, яка проживає в Україні, повинна вміти розмовляти і добре знати українську державну мову. Але кожна національна меншина має право також розмовляти і своєю мовою.
Україна славиться самобутньою культурою – весь світ знає запальний гопак, національні костюми, милозвучну і задушевну українську пісню. Є в Україні власні традиції. У кожній хаті обереги: вишиті рушники над портретами та образами. Традиційно українські жінки вміли вишивати, прясти і шити. Тож вишивали матері в дорогу своїм синам сорочки і рушники, щоб доля була доброю, світлою і щоб поверталися діти додому.
Слайд 14
- А які рослини є символами України? (Відповіді дітей – верба і калина ).
- Традиційно біля кожної хати є криниця, а біля неї – верба та калина, щоб чистою була вода. До води в Україні завжди особливе трепетне ставлення, бо це – саме життя. Та кожен ставок і струмок обсаджені вербами та калиною, – це рослини-символи. Тому й кажуть в народі: «Без верби і калини – нема України».
Слайд 15
Тепер Україна – вільна і незалежна. 24 серпня 1991 року Верховна Рада ухвалила «Акт про незалежність України». Здійснилась мрія українського народу – жити у вільній і незалежній державі, мати свою землю, свої традиції, культуру, мову, свої державні символи.
- Які є державні символи нашої країни? (Відповіді дітей - прапор, герб і гімн).
- Кожна держава має свої символи – це прапор, герб і гімн. У нас також є державні символи: Державний прапор – синьо-жовтого кольору. Прапор – державний символ.
Слайд 16
             Синьо – жовтий прапор маєм:
              Синє – небо, жовте – жито.
               Прапор свій оберігаєм,
                Він святиня – знають діти.
Блакитний колір – це колір води, чистого неба, це символ миру.
Жовтий – це колір зерна, хліба, сонця.
Слайд 17
Державний Герб – тризуб, що символізує волю, до якої завжди прагнув український народ. Герб – найголовніший із символів; тризуб символізує мир і творчу працю.
Державний Гімн – «Ще не вмерла Україна». Гімн – найголовніша пісня України, слухати яку потрібно  стоячи, мовчки.
Давайте прослухаємо Гімн нашої держави (діти встають з-за парт)
(Слухаємо Гімн).
IV. Узагальнення і систематизація нового матеріалу.
- Яким буде майбутнє країни залежить від кожного з нас. Батьківщина, як мати, одна. Ми повинні дбати про неї, щоб вона була багатою, квітучою, яскравою. А для цього нам треба любити її, плекати, захищати. Ви, діти, повинні рости розумними, роботящими, щоб перетворити рідну державу на країну ваших мрій.
б) Гра з елементами розповіді.
- А зараз ми спробуємо створити картину одного з куточків рідного краю.
На таблиці «Це моя Україна» виставляю по черзі предметні малюнки із зображенням верби, калини,лелеки, соловейка, гніздечка.
Учні коментують. Наприклад: «Гніздечко я кладу на дах хати. У гніздо посаджу лелеку» і т.д. Учитель біля річки «садить» кущ калини.
             А калина біля броду
             білі квіти розпускає.
         На свою чарівну вроду
              задивляється у воду,
              соловейка виглядає.
- В Україні калина завжди росла біля хати. В народі було прийнято садити кущ калини, коли в сім’ї народжувалась дитина. Верба і калина завжди допомагали людям, адже калиною лікували кашель, а порошком меленої вербової кори зупиняли кров. Тому й стали ці дерева народними символами.
Фізкультхвилинка.
Трава низенька-низенька (присідають);
Дерева високі-високі (стають на пальчики, руки вгору);
Вітер дерева колише-гойдає (нахили тулуба вліво, вправо);
Птахи летять, відлітають, (помахи руками, як крилами);
А діти тихенько за парти сідають.
 (На дошку вивішую сонце без промінчиків.)
- Погляньте на дошку. Діти, скажіть, будь ласка, що зображено на дошці?
- Правильно! На дошці у нас є сонечко! Діти, а чого не вистачає у сонечка?
- А якого кольору промінці?
Цей колір найщасливіший, найдобріший. Жовтий колір символізує добро, достаток. Недарма, жовтого кольору пшениця, а з неї ми одержуємо борошно на хліб. Хліб – символ миру та достатку для українців.
   - У вас на партах є відбитки долоньок, прикладіть їх до сонечка і вони стануть промінчиками для нашого шкільного маленького сонечка.
     (З допомогою вчителя учні прикріплюють долоньки на дошку.)
-Я хочу вам побажати, щоб у вас завжди був гарний настрій і наше шкільне сонце освітлювало вашу шкільну доріжку і раділо кожному вашому дню у школі..
Я народилась в Україні
І почала життя своє.
Тут небеса високі й сині,
На що не глянеш – все моє!
____________________________
Трава для мене зеленіє,
Для мене світлі дні ясні.
І сонце пестить та леліє,
Летять до серденька пісні.
______________________________
Тут кожна квіточка співає,
Струмочок ніжно жебонить.
І краю кращого немає,
Де б я могла так вільно жить!
V. Підсумок уроку.
Вправа «Мікрофон»
-В якій країні ми живемо?
- Які є державні символи?
- А народні?
- Чому було присвячено наш урок?
- Про що нове ви дізналися?
Учитель. Ось і добігає до кінця наш перший урок. Почнуться шкільні будні, але те, про що ми сьогодні говорили, запам’ятайте на все життя. Бо немає нічого святішого і ріднішого на білому світі, ніж своя рідна сторона, мила Вітчизна, світла і дорога серцю кожного українця наша ненька Україна. Наша Батьківщина – рідна Україна. Завжди пам’ятайте це і гордо пронесіть усвідомлення цього через усе життя. Будьте добрими, милосердними, людяними, співчутливими. Несіть у світ добро і радість, як справжні українці, бо кожен із нас приходить у світ для добра!



Немає коментарів:

Дописати коментар