неділя, 25 вересня 2016 р.

Українська мова Тема. Ознайомлення з жанром есе ( розмірковання у довільній формі на будь-яку знайому тему). Складання есе.

Українська мова
Тема. Ознайомлення з жанром есе ( розмірковання у довільній формі на будь-яку знайому тему). Складання есе.
Мета. Вчити учнів складати есе, ознайомити учнів з побудовою даних текстів. Розвивати вміння розуміти зміст даних текстів, добирати переконливі докази, аналізувати, робити висновки. Формувати комунікативні компетентності учнів, збагачувати їх словниковий запас. Сприйти вихованню бережливого ставлення до природи та навколишнього середовища.
Обладнання. Дидактичні картки з текстами.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.     Словниковий диктант.
Пиріг, апетит, осінь, рання, гілля, ластів’я, пір’їна, Житомир, Вінниця.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.     Ознайомлення з жанром есе.
Есе невеликий за обсягом твір, що має довільну побудову, у якому автор висловлює власні думки та враження з конкретного приводу чи питання щодо конкретного явища чи предмета. Есе не претендує на вичерпну відповідь чи категоричну позицію відносно предмета висловлювання.
Створюючи есе учень/учениця:
-  висловлює свою власну думку;
- показує своє ставлення до того, про що говорить;
- не потрібно дотримуватись якоїсь обов’язкової форми (вступу, основної частини, висновку);
- не слід усебічно описувати предмет чи подію;
- можна лише частково, як у розмові, торкатися якихось питань;
- можна висловлювати спірні міркування;
-  мова повинна бути виразною, можна використовувати образні слова, порівняння тощо;
-  есе – це текст, у нього має бути початок і кінець (завершення);
За бажанням, на початку есе дитина може сказати, про що йтиметься у його висловлюванні, про час, місце й особливості подій. Можна на початку подати вислів, який виражає думку, або викликає різне ставлення в різних людей. Починатись есе може також прислів’ям, приказкою чи чиїмось мудрим висловом.
Есе може бути схоже на оповідання, під час читання якого виникають якісь особливі відчуття й напрошується важливий висновок. Якщо есе створене у формі опису, то цей опис має бути дуже яскравим, захоплюючим і викликати важливі й цікаві думки.
Необхідно, щоб останній абзац  есе завершив думку. Слова «я думаю», «я впевнений/упевнена», «я переконаний/переконана», «я знаю» допоможуть учню/учениці підкреслити, що це його власна думка.
Есе має налаштовувати людину на добрі вчинки. Речення можуть бути короткі й навіть незавершені. Можна використовувати запитання й окличні речення.
2. Колективна робота з дидактичними картками.
1. Прочитай уважно тексти й порівняй їх.
І. Властивості води
Відомо, що в природі вода може перебувати в трьох різних станах: газоподібному, рідкому, твердому. У газоподібному стані у вигляді пари вода міститься в повітрі. У вигляді великих мас снігу і льоду вона цілий рік лежить на вершинах високих гір. У річках, озерах, надрах землі вода знаходиться в рідкому стані.
Хмари, сніг і дощ – це також різні стани води. Хмара складається з безлічі краплинок води або кристаликів льоду. Пригадай, сніжинка – це кристалики льоду, дивовижним чином з’єднані між собою.
У природі водяна пара піднімається вгору. На шляху вона потрапляє в холодне повітря. Охолоджуючись, пара перетворюється на дрібні краплі води. Так утворюється хмара. Маленькі краплинки води зливаються у більші і падають на землю у вигляді дощу або снігу. Отже, вода здатна переходити з одного стану в інший: з рідкого у твердий або газоподібний, а з газоподібного в рідкий і твердий.
ІІ. Колообіг води в природі
Я дуже люблю воду. Вода відіграє важливе значення в природі й житті людини. Вона завжди різна, бо постійно змінює свій стан. Улітку я плаваю в річці, а взимку катаюсь на ковзанах по кризі. Водойма взимку замерзає.
В атмосфері завжди присутні крапельки води. Саме вони роблять повітря вологим. Але ми їх не бачимо, бо вони дуже маленькі. А дощові краплі великі.
А як же виникає дощ? Із земної поверхні вода під дією тепла сонячних променів випаровується. Я часто спостерігала, як після дощу в сонячну погоду висихає асфальт і зникають калюжі. Водяна пара підіймається вгору й утворює хмари. У хмарі дрібненькі краплинки об’єднуються. Коли хмара стає великою й «важкою», краплі дощу падають на землю й напоюють її вологою. А потім усе знову повторюється.
Узимку вода перетворюється на кристалики льоду – сніжинки. Вони падають на землю і прикривають її, наче ковдрою, аж до весни. Навесні сніг тане й веселими струмочками біжить пагорбами напоюючи замлю. Це щоб був хороший урожай. Так вода й мандрує, постійно змінюючись.
Я впевнена, що від чистоти води залежить наше здоров’я. Мудра природа підтримує життя на землі. Слід розуміти процеси, які відбуваються в природі. Це допоможе нам зберегти довкілля.
2. Порівняй прочитані тексти й скажи, що в них є спільного, а що їх різнить.
3. Подумай, який із цих текстів – есе. Обґрунтуй усно свою думку.
IV. Закріплення вивченого.
1.     Творча робота. Складання учнями есе на самостійно обрану тему.
2.     Зачитування учнями власних робіт.
V. Підсумок уроку.
1. Інтерактивна гра «Незакінчене речення»
- Есе – це текст, у нього має бути… ( початок і кінець).
- Створюючи есе людина висловлює… (свою власну думку).
- Допоможуть учню/учениці підкреслити, що це його власна думка слова… («я думаю», «я впевнений/упевнена», «я переконаний/переконана», «я знаю»).

Використані джерела:

1.     Додаток до листа МОН України від 17.08.2016р. № 1/9-437 МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ «Початкова школа»
2.     Українська мова. Різнорівневі самостійні та контрольні роботи: 3 кл./ Л. О. Варзацька, С. Л. Барсук, О. В. Барановська, Г. Т. Церковна. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2016. – 152с.


Немає коментарів:

Дописати коментар