вівторок, 28 квітня 2015 р.

Конспект уроку з цивільної оборони






              Конспект уроку
                    на тему:
               «Школяреві
      про цивільну оборону»  


                                                                                


                                                                                       Підготувала:
                                                                                 класовод
                                                                                 Бурдяк І. Р.

Тема. Школяреві про цивільну оборону
Мета. Ознайомити учнів з героїчними традиціями нашого народу і його боротьбою за мир і безпеку; дати початкові уявлення про цивільну оборону, надзвичайні ситуації; розвивати мовлення; виховувати любов та повагу до українського народу.
Обладнання. Тематичні картки присвячені НС, ватно-марлева пов’язка, свічка.
                                                          Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Психологічний настрій.
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
Вступне слово вчителя
- Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми поведемо мову про найцінніший скарб для кожної людини – життя. Навчимося берегти й захищати себе в надзвичайних ситуаціях, правильно діяти під час стихійних лих та аварій.
- Живучи на Землі, люди, не замислюючись, роблять їй дуже боляче: руйнують надра, змінюють русла річок, забруднюють повітря й воду, знищують рослини і тварин. Наша планета дуже болісно реагує на таке ставлення і нерідко відповідає нам «взаємністю»: стихійними лихами, від яких руйнуються міста, села, дороги, і навіть інколи гинуть люди. Такі ситуації називаються «надзвичайними».
1.Визначення поняття «надзвичайні ситуації».
- Спробуємо дати визначення поняттю «надзвичайні ситуації»
Надзвичайні ситуації— порушення нормальних умов життя і діяльності людей на об’єкті або території, спричинене аварією, катастрофою, стихійним лихом, , що призвели або можуть призвести до людських і матеріальних втрат.
2. Види і рівні НС
За офіційною класифікацією надзвичайних ситуацій в Україні виділяють чотири їх види і чотири рівні.
Види НС класифікують за їх походженням.
Це НС:
• Природного.
• Техногенного.
• Воєнного походження.
                                   (на дошці надпис «Цивільна оборона»)
- Діти, прочитайте надпис: «Цивільна оборона»
- Що означає слово оборона?
(Оборонятися, захищатися, а цивільна – це цивільні люди, тобто мирне населення, ми з вами)
- В даний час аварії, катастрофи, стихійні лиха почастішали, тому ускладнилась техніка, стало більше машин, літаків. Але ще не всі люди, котрі обслуговують техніку, сумлінно ставляться до своїх обов’язків. Ці біди нерідко призводять до загибелі дорослих та дітей. В ліквідації наслідків аварій, катастроф, стихійних лих беруть участь організовані й оснащені технікою групи людей, що називаються формуваннями ЦО. Вони рятують людей у мирний час. ЦО покликана рятувати людей і у воєнний час, якщо противник застосовує сучасні засоби нападу. Тому кожен школяр повинен уміти діяти в таких умовах. Успішно вирішувати ці завдання ЦО може спільно з воїнами Українських Збройних Сил.
Краще розкрити це поняття нам допоможе усний журнал, який ми з вами сьогодні переглянемо і опрацюємо.
1 сторінка журналу
«Призначення та завдання ЦО»
- Яке ж призначення та завдання ЦО ми краще дізнаємось, коли переглянемо першу сторінку нашого журналу
                                (перегляд фільму «Заняття в школі ЦО»)
- Отже, завдання ЦО благородні, гуманні і спрямовані на захист людини, а призначення ЦО – порятунок від стихійного лиха, аварій та катастроф.
2 сторінка журналу
«Героїчні традиції нашого народу»
- Чому ж виникла потреба в організації загонів ЦО?
- Наш український народ зазвичай протягом своєї тисячолітньої історії мечем і багнетом проганяв з нашої землі численних ворогів: хазарів, половців, татарські орди, поляків, шведів, німців, французів. Наш народ завжди самовіддано піднімався на боротьбу з іноземними загарбниками.. Так було в період громадянської та Великої Вітчизняної воєн.
У боях з ворогом воїни виявили масовий героїзм. Мужньо боролись і юні герої – діти, які не шкодували свого життя за щастя Вітчизни. Вони говорили: «Це моя Батьківщина! В житті палкішого, глибшого, священнішого почуття, ніж любов до неї, немає.» 
Наша Верховна Рада, уряд України вживають необхідних заходів для відвернення загрози війни, а війна, в якій застосовується ядерна зброя – недопустима. В такій війні неможливо перемогти, тому що загине весь світ. І ми з вами повинні цього не допустити.
3 сторінка журналу
Присвячена пам’яті Чорнобиля

- Що вам відомо про цю трагедію?
(відповіді дітей)
Коли трапилась ця трагедія, вас ще не було на світі. Саме в ніч з 25 на 26 квітня 1986 року вибухнув реактор на 4 енергоблоці Чорнобильської атомної електростанції. Лихо чорним крилом накрило українську землю. На устах кожної людини з’явилось нове слово:
Р А Д І А Ц І Я.
Радіація – маленькі невидимі частинки, які пересуваються у просторі і ніщо їх не може зупинити: вони проходять крізь вікна, двері, вбиваючи здоров’я людей.
Ці невидимі радіонукліди забруднили, зробили непридатними для життя поля, луки, ліси, річки, міста і села. Величезну територію було обгороджено колючим дротом, а людей переселено в інші місця. А як вбереглися люди в цих територіях? Для цього і потрібні загони ЦО.

За днями дні, мина повільно рік.
За днями дні – і другого немає,
Нехай же лихо наше проминає
І в світі не повториться вовік.
Хай стане мир міцнішим у стократ,
Хай над землею чисте небо буде;
Чорнобиль – попередження, набат,
Його уроків людство не забуде.
(Хвилина мовчання)

4 сторінка журналу
Познайомить вас з діями і захистом свого здоров’я і життя під час аварій, катастроф.
 
Аварія – це порушення роботи певного механізму машини, що призводить до значних пошкоджень, ураження.
Катастрофа – це аварія великих масштабів з трагічними наслідками. 
                                                   Зачитування пам’яток
1. Як діяти під час землетрусу.
Зберігати спокій, уникати паніки. Пам'ятати, якщо почнуться коливання ґрунту або будівлі, небезпечними є предмети й уламки, що будуть падати.
Якщо ви знаходитесь у висотній споруді, не слід кидатись до сходів або до ліфта. Вибігати з будинку треба швидко, але обережно, остерігатись уламків, електричних дротів та інших джерел небезпеки.
Якщо підземні поштовхи застали на вулиці, потрібно якнайдалі відійти від будівель і споруд. Не можна знаходитися поблизу заводів, фабрик, складів, які мають пожежонебезпечні, вибухові й отруйні речовини. Не можна триматися за високі стовпи і масивні паркани, ховатися в будівлях і підвалах. Поїзди, трамваї, тролейбуси зупиняють, а пасажири залишають їх і відходять на безпечну відстань.
Якщо землетрус застав у будинку і не залишилося часу вийти з нього, потрібно стати у дверному або балконному отворі — ці місця найміцніші.
2. Як діяти під час пожежі.
Розглянемо дії людей під час пожежі.
Ситуація 1.
Пожежа у сусідній квартирі багатоповерхового будинку. Ваші дії після виклику пожежної охорони?
1. Евакуація.
2. Виходити швидко, без метушні, паніки.
3. Не користуватися ліфтом.
4. Чітко виконувати накази, розпорядження дорослих.
5. Допомагати тим, хто потребує твоєї допомоги,
Евакуація — це організований вихід усіх людей з небез­печного місця на вулицю.
Ситуація 2
Пожежа в багатоповерховому будинку, горить квартира на 8 поверсі, ти проживаєш на 9-му.
Ваші дії після виклику служби 01?
1. Закріпити двері, вікна.
2. Мокрим ганчір'ям запхати вентиляційні отвори, щоб дим не потрапляв у квартиру.
3. Накритись мокрим покривалом і чекати пожежної служби.
Ситуація З
Як гасити пожежі у квартирі в початковій стадії горіння?
Можуть бути використані пісок, земля, шматки грубого сукна, різні вогнегасники, вода. Осередок пожежі закида­ють піском або землею за допомогою совка чи лопати, при цьому відбувається охолодження поверхні, що го­рить, зменшити доступ повітря до неї.
Вогнегасники охолоджують поверхню, яка горить, роз­бавляють концентрацію кисню в повітрі.
Якщо використовуємо сукно, то палаюча речовина ізо­люється від доступу кисню і горіння припиняється.
Вода легко проникає в щілини, пори палаючої речови­ни, знижує Т° в осередку пожежі (бо утворюється пар). Перетворюючись у пару, вода дуже збільшується в об'ємі, витісняючи із зони горіння кисень повітря.
Однак воду не можна застосовувати для гасіння лег­козаймистих рідин (бензин, гас, масла), бо нагромад­жуючись внизу цих рідин, вода збільшує поверхню горіння. Вода не зможе погасити і електроустановки під напругою.
Ситуація 4
Як допомогти людям, на яких загорівся одяг?
1. Накрити покривалом. Але не з головою.
2. Качатись по землі, якщо покривала немає.
Ситуація 5
Як дихати під час пожежі?
Багато дітей гине від отруйного диму, що утворюється від згорання синтетичних, пластмасових речей, побутової хімії та від гарячого повітря.
-         Отже, голову тримають ближче до підлоги (дим легший від повітря, тому він піднімається вгору), рот і ніс бажано затулити змоченою у воді хустиночкою (тканиною). Щоб не втратити в задимленому приміщенні орієнтир, пересу­ватись потрібно вздовж стін.
І ще одне золоте правило.
Не можна ховатись під столами, ліжками під час по­жежі. Адже на розшук дітей, що сховалися, витрачається час. Це може призвести до загибелі потерпілого і рятівника.
Ось так від уроку до уроку ми проводимо пожежну профілактику, бо будь-яка пожежа — це лихо. І треба вміти його знищити, вчасно подати руки потерпілому, швидко вихопити з вогню людину, другу, третю. Вміти са­мому собі дати раду, мати елементарні навички дій під час пожежі.

3. Як діяти під час повені.
- При раптовій повені необхідно якнайшвидше зібрати предмети першої необхідності – документи, медичну аптечку, сірники (запальничка), хліб, питну воду – і зайняти найближче безпечне підвищене місце. Необхідно бути готовим до евакуації по воді, у тому числі за допомогою підручних плавзасобів. За таких обставин не слід піддаватися паніці та втрачати самоконтроль, потрібно спокійно вжити заходи, що дозволяють рятувальникам своєчасно виявити людей, відрізаних водою і які потребують допомоги.
Необхідно уважно прослухати інформацію і виконати всі вимоги паводкової комісії Міського штабу з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій.
Важливо відключити газ, електроенергію і воду. Тварин необхідно випустити з приміщень (якщо це приватний будинок). Надайте необхідну допомогу літнім людям та інвалідам у вашому будинку. Стрибати у воду можна тільки в разі крайньої необхідності, переохолодження може стати причиною смерті. Якщо небезпека опинитися у воді велика, то треба зняти важкий і незручний одяг та роззутися. Документи і цінності бажано помістити в поліетиленовий пакет і заховати в надійному місці.
4. Як діяти під час урагану.
Якщо ураган (буря, смерч) застали Вас у будинку, відійдіть від вікон і займіть безпечне місце біля стін внутрішніх приміщень, у коридорі, біля вбудованих шаф, у ванних кімнатах, туалетах, коморах, у міцних шафах, під столами. Погасіть вогонь у пічках, відключіть електроенергію, закрийте крани на газових мережах. У США, дял яких це звичайне явище, від торнадо люди успішно ховаються в спеціально обладнаних підвалах і льохах.
У темний час доби використовуйте ліхтарі, лампи, свічки; включіть радіоприймач для одержання інформації МНС; по можливості, перебуваєте в заглубленному укритті, у сховищах, льохах і т.п. Якщо ураган, буря або смерч застали Вас на вулицях населеного пункту, тримаєтеся якнайдалі від легких будівель, будинків, мостів, естакад, ліній електропередачі, щогл, дерев, рік, озер і промислових об’єктів. Для захисту від уламків, що летять, і осколків скла використовуйте аркуші фанери, картонні й пластмасові ящики, дошки й інші підручні засоби. Намагайтеся швидше вкритися в підвалах, льохах і протирадіаційних укриттях, якщо такі наявні у населених пунктах. Не заходьте в ушкоджені будинки, тому що вони можуть обрушитися при нових поривах вітру.
Під час сніжної бурі вкривайтеся в будинках. Якщо Ви опинилися у полі або на міжсільській дорозі, виходьте на магістральні дороги, які періодично розчищаються й де більша ймовірність надання Вам допомоги. При курній бурі закрийте обличчя марлевою пов’язкою, хусткою, шматком тканини, а очи – окулярами.
При надходженні сигналу про наближення смерчу необхідно негайно зійти в укриття, підвал удома або льох, або вкритися під ліжком і іншими міцними меблями – ніщо інше не допоможе. Якщо смерч застає Вас на відкритій місцевості, укривайтеся на дні дорожнього кювету, у ямах, ровах, вузьких ярах, щільно притискаючись до землі, закривши голову одягом або гілками дерев. Потрібно лягти максимально низько. Не залишайтеся в автомобілі, негайно виходите з нього й укривайтеся, як зазначено вище.
5. Як діяти під час виявлення вибухонебезпечних предметів.
1. Негайно повідомте чергові служби органів внутрішніх справ, цивільного захисту.
2. Не підходьте до предмету, не торкайтеся і не пересувайте його, не допускайте до знахідки інших людей.
3. Припинити всі види робіт в районі виявлення вибухонебезпечного предмету.
4. Не користуйтеся засобами радіозв’язку, мобільними телефонами (вони можуть спровокувати вибух).
5. Дочекайтеся прибуття фахівців, вкажіть місце знахідки та повідомте час її виявлення.
Пам’ятайте! Одна з основних причин нещасних випадків з вибуховими пристроями – грубе порушення елементарних правил безпеки.
ІV. Підсумок уроку.
Головне для людини не матеріальні цінності, а здоров’я та життя.
- Отже, якщо у людини міцне здоров’я, то вона буде мати і все інше.
Діти, бережіть своє здоров’я!


Немає коментарів:

Дописати коментар